Thursday, July 19, 2012

USA_07: Setkani s medvedem = okoli Lake Tahoe


Minule jsem slibil nejake povidani o okoli Lake Tahoe a mestech, které pokud možno nebude obsahovat behani nebo jiny sport:-) Ovšem to jsem nevedel, ze moje mestske dojmy a zazitky opet prebije priroda. Medved! Konecne… V pondeli jsem vytahl svého spolubydliciho na kratky trek na Eagle Rock, kam casto beham - aby taky něco videl z toho Tahoe! A zpatecni cestu nam „zprijemnil“ medved 2 metry od nas! O tom ale az za chvili.

Duvod, proc jsem o mestech tolik nepsal, je vcelku jasny. Nehraji tady takovou roli - vse se tady toci kolem jezera a hor. Samotna oblast Lake Tahoe je jedna z turisticky nejvyhledavanejsich oblasti Kalifornie - jak v lete kvuli rekreaci, vodnim sportum a horam, tak hlavne v zime - diky unikatnimu podnebi je 2m snehu prumerna Tahoe nadilka.. Takze tady v podstate nenajdete člověka, který by nelyzoval/nebezkoval/nesnowboardoval. V kazde garazi narazite prinejmensim na tri pary sneznic. O vikendech je tadyd skutecne hodne turistu - nekdy je vjezd do Tahoe City tak zacpany, ze je podstatne rychlejsi jet tu 15km streku na kole.

Lake Tahoe, druhe nejhlubsi jezero USA (501m), je unikatni především svoji nadmorskou vyskou - hladina v 1897 mnm pro me znamena takove celoletni horske soustredeni :-) Vetsi část jezera, ta vic sportovni/ horska, kde se nachazim i ja, lezi v Kalifornii, zbytek nalezi státu Nevada. Jak uz jsem nekolikrat zminil - lide jsou tady hrozne mili a napomocni - v podstate se da rict, ze krome stalych obyvatel tady v lete narazite bud na studenty, kteri si vydelavaji na zimni mesice plne snehu nebo na bohate americani ze San Francisca, kteri tady mají letni byty/domy a lode. Jezero je plne lodi - a je tak velke, ze se neobejde bez „lodni policie“ .. Kolem jezera je několik mest, které jsem tady nekolikrat zminil. Ja ziji v Tahome - na zapadnim pobrezi asi 15km od Tahoe City, které je taky centrem Tahoe okoli. Pod tim si ale nepredstavujte zadne super mestske centrum - ano, je tam sice několik outdoorovych obchodu, v lete asi 5-10 pujcoven raftu a kajaku (v zime naopak lyze/snb), asi 5 pujcoven horskych kol a par baru a hospod. Ale tim to hasne - vse zije turistickym ruchem, sportem a horami. Zadne velke nakupni centrum, hlavne ale zadna fabrika ci tovarna. To jsem si uvedomil az po case - ze posledni velka tovarna, kterou jsem videl byla asi 100km od Lake Tahoe. Nejblizis velke město je Reno - o kterem jsem psal par slov v nekterem z min.blogu. Za zminku stoji ještě Kings Beach na severu LT, kde jsem stravil 2 dny v hostelu - to je popularni město zejména pro plazove typy :-) Incline Village je první mestecko v nevadske casti LT - a hned je to poznat - asi 10m po vjezdu a welcome billboardu Welcome to Nevada na vas vykoukne parek casin :D Krome kasin je Incline zname pro svoje milionarske domy  - s Toddem jsme projeli tu nejbohatsi ulici a chvili nam to trvalo, každý druhy barak ma totiž priblizne rozlohu zdarske namesti..
Nejvyhledavanejsim mistem u Lake Tahoe je Emerald Bay - krasna zatoka na jihozapade LT, to si ale zaslouzi cely clanek, o tom tedy priste! Takze priste zase kapka sportu a foto krajinek :-)
Jo ještě ke kauze medved! Nekteri z vas se me ptali, zda jsem ho uz videl atd.. Do tohoto pondelka jsem nemel tu cest. Coz uz bylo podezrele, protože v horach tady travim pomerne dost casu a medvedi se tady daji potkat nekdy i normalne na ulici. (uz chapu, proc je ve znaku Kalifornie). Pokud ho vylozene nevyrusite nebo nenarazite na matku s malyma, tak to ale není nebezpecne. … Vyrazil jsem s Kamilem, mym spolubydlicim, na Eagle Rock. Nevim, jestli je to mnou - ale od te doby, co se mnou bydli, tak Kamil prestal kourit (10-20/denne), hraje basket a zacina mit rad hory :D … Kazdopadne - při ceste z Eagle Rock, uz se trochu stmivalo, mi doslova medved skocil do cesty. Nepredstavoval jsem si, ze bude tak obrovsky! Nikdy jsem nevidel něco tak velkeho, pohybovat se tak rychle..  Rozhodne bych mu teda neutekl :-) Byl asi 1-2 metry ode me, ale rychle popobehl dal, a par vterin okupoval okoli nasich kol :D Ale vypadal, ze se boji vic on nas, nez my jeho. Takze mi po par vterinach otrnulo a zacal jsem hledat fotak..
Tim jsem asi zacal mit stesti na zvirata - další den totiž při treninku na olympijskych biatlonovych tratich v Tahome, me doslova malem zaslapl jelen! Probehl kolem me a bylo. To vlastne nevim jestli jsem zminil - 1960 byly OH ve Squaw Valley - ale biatlon a ještě nektere discipliny lyzovani se jezdily na trailech kousek od mista, kde bydlim. V lete jsou to krasne traily upravene na beh a mtb - ne jak v CR, kde na to naplacaj metr asfaltu..

A co mam v planu na další dny? V praci uz se to uklidnilo, takze si ted snad pravidelne budu brat 5 dni v tydnu. Volne dny planuji stravit vyletama do hor, behanim.. zkusit ještě nejake vodni sporty atd. Pristi tyden se nejspis s Toddem vypravime na Mt.Tallac + s Kennym mame v planu rock jumping - na vychodnim pobrezi Lake Tahoe je několik skal nad hladinou, z kterych se da skvele skakat do jezera - a ty fotky jsou paradni! Tak to urcite zkusime.. V srpnu me cekaji, pokud budu zdrav, 2 bezecke zavody. A taky se pomalu rysuje ten „zvlastni“ darek k mym narozeninam - 13/8 se tady bude několik poloprofiku pokouset o prekonani bezeckeho rekordu na Tahoe Rim Trailu a ja bych mozna mel byt jednim z vodicu (cca na 15-20mil). Tak uvidime.. Za par dni ocekavejte blog z krasneho Emerald Baye!

Typicke namesti/hlavni ulice.. tohle je v Trucke.. hlavne vlajka nesmi chybet!

Uvedomil jsem si, ze jsem sem jeste nedal foto meho ore :D

Cesta z prace :-)

Podvecerni plaz kousek od domu

Basketbal s Kamilem u nas pred domem


Luxusni svaca v praci! Burger se syrem, slaninou, vajickem, salatem a avokadem!

S kamilem na Eagle Rock chvili pred medvedim prepadenim

Medved. Kdyz byl bliz, tak jsem si fotografovat netroufl :-)

4 comments:

  1. Vojto, opět radost číst další příspěvek. A máš teda evidentně pozitivní vliv, že by hory byla nová terapie proti závislosti?:-) Tomáš

    ReplyDelete
  2. Vojto, nemáš pocit, že kromě běhání v té Américe rozvíjíš i jiné talenty, jako například psaní?? :-)) krásně se to čte....K

    ReplyDelete
    Replies
    1. Katko diky :-) Rozvijim tady hodne talentu, nevim ale jestli zrovna psani! Kazdopadne diky za kompliment, jsem rad, ze to radi ctete :-)

      Delete
  3. Vojto, díky za další blog. V Olympusu už zdaleka nejsem sám, kdo Tvůj "americký sen" prožívá s Tebou!

    ReplyDelete